5 клас



2023-2024 навчальний рік
додаткові матеріали тут

Дистанційне навчання
2021-2022 н.р.
Вч.Полотняна Н.С.


Учитель: Певень Т. В.
Класи: 6А,Б,Г,Д,Е
Повторення  курсу 5 класу

Історія- наука про минуле людства.

Історичні джерела-рештки минулого, за якими вивчають життя в попередні часи.

Види історичні джерел:

·        Речові (монети, знаряддя праці, посуд, одяг, …)

·        Писемні (листи, книги, щоденники, газети,…)

·        Усні (легенди, міфи, обрядові пісні,…)

Календар-спосіб розрахунку великих відрізків часу, який ґрунтується на рухові небесних тіл-Сонця і Місяця.

Історична хронологія-наука, що вивчає способи обчислення часу.

Літочислення-лічба років від певної події.

Історичний час-хронологічна послідовність людських діянь.

Епохи-періоди, на який поділяють історичний час.

Лінія часу-графічне позначення плину часу.

Історико-культурна епоха-великий проміжок часу в історії людства, що спільними ознаками відрізняється від інших історичних періодів.

Культура-сукупність матеріальних та духовних цінностей людства.

Історико-культурні епохи:

·        Первісна доба (1 млн.-8 ст. до н.е.)

·        Античність (8 ст. до н.е.-5 ст. н.е.)

·        Середні віки (5-15 ст.)

·        Новий час (15-20 ст.)

·        Новітня історія (к. 20-21 ст.)

Історична карта-зменшене зображення земної поверхні на якій позначені події.

Легенда карти-умовні знаки та пояснення до карти.

Археологія- наука, що вивчає минуле за речовими історичними джерелами.

Експонат-предмет, виставлений для огляду в музеї.

Експозиція-розміщення експонатів у певному порядку.

Нумізматика-наука, яка вивчає монети.

Сфрагістика-наука, яка вивчає печатки.

Фреска-малюнок водяними фарбами на вогкій штукатурці.

Мозаїка-картина з припасованих шматочків скла та каменю.

Легенда карти:

Лінія часу

 

Цифри                                               Зразок відліку століть

арабські

римські

1

І

2

ІІ

3

ІІІ

4

IV

5

V

6

VI

7

VII

8

VIII

9

IX

10

X

11

XI

12

XII

13

XIII

14

XIV

15

XV

16

XVI

17

XVII

18

XVIII

19

XIX

20

XX

21

XXI

І ст

0-99 рр

ІІ ст

100-199 рр

ІІІ ст

200-299 рр

Х ст

900-999 рр

ХIV ст

1300-1399 рр

ХХ ст

1900-1999 рр

ХХІ ст

2000-2099 рр

        











 





Хронологічні задачі

Як розв’язувати хронологічні задачі?

На уроках історії в 5 класі ви навчитеся розв’язувати хронологічні задачі — так називають завдання, які передбачають лічбу років. Щоб правильно виконувати такі завдання, дотримуйтеся певної послідовності, а саме:

1. Накресліть лінію часу — пряму лінію, переділену рисочками на рівні відрізки, що позначають певну кількість років.

2. На початку лінії поставте більшу та чіткішу риску — початок відліку, а наприкінці — стрілочку, що символізує рух часу.

3. Для орієнтації в часі поставте рік, у якому живемо.

4. Якщо для розв’язку хронологічної задачі вам не потрібно позначати однакові проміжки часу (століття або тисячоліття), то перервіть лінію пунктиром.

5. На лінії часу запишіть умову завдання.

6. Поряд з лінією виконайте обчислення та запишіть стислу відповідь до завдання.

 Для прикладу виконайте таке завдання: позначте на лінії часу рік свого народження та рік, коли пішли до школи. Обчисліть, скільки буде вам років, коли закінчите школу. (Позначте той рік на лінії часу).

Задачі на встановлення віддаленості події від сьогодення. (Скільки років тому відбулася подія, якщо відома її дата?)

Обчисліть, скільки минуло років від упровадження християнства як державної релігії 988 р. до сьогодення.

Задачі на встановлення віддаленості однієї події від іншої. (Скільки минуло років від однієї події до іншої? або На скільки років одна подія відбулася раніше за іншу?) 

Обчисліть, скільки минуло років від початку володарювання княгині Ольги (945 р.) до її подорожі до візантійської столиці в 957 р.?

Задачі на встановлення дати події за її віддаленістю від сьогодення. (У якому році відбулася подія, якщо відомо, що від неї минуло ... років?)

У 1989 р. урочисто святкувалося 500-річчя виникнення українського козацтва. Якого року сягає перша згадка про козаків у писемних джерелах?

Задачі на встановлення дати події за її віддаленістю від іншої події. (У якому році відбулася подія, якщо відомо, що це сталося після вказаної події за певну кількість років?)

Успенський собор Києво-Печерської лаври було збудовано на 27-й рік від заснування монастиря в 1051 р. Обчисліть, коли його було збудовано.


Завдання з історії на період карантину
                   Учитель Певень Т.В.

з 25.05 по 29.05.20р.

5А,Б,Г,Д,Е-27.05.20р.
Тема : Україна і Європа


Завдання :
1. Переглянути відео
2. Випишіть головні дати, які стосуються утворення та історії Євросоюзу


з18.05 по 22.05.20р.

5 А,Б,В,Г,Д,Е-20.05 20р.
Тема «Наука та освіта. Як винаходи змінюють життя»
Завдання:
1.    Опрацювати параграф 27.
2.    Скласти 5 запитань до теми.
3.    Результати роботи НЕ ВІДПРАВЛЯЄМО.
Матеріал до уроку:
Улітку 1891 р. бруківкою центральної одеської вулиці — Дерибасівської — прогримів не бачений досі екіпаж — без коня! Це був перший у нашій країні автомобіль марки «Панар-Левассор». Власник автомобіля привіз його в Одесу з Франції. Через якихось два десятиліття з «іграшок» автомобілі перетворилися на надійний засіб пересування. Цікаво, що виробництво власних легкових автомобілів в Україні започатковано 1960 р., коли в Запоріжжі зійшов з конвеєра «Запорожець».
Одеса була містом, де вперше в Україні встановлено телефонний зв’язок. Це сталося 1882 р. Наступного року перші телефонні апарати з’явилися в Києві — у ресторані швейцарського підприємця на Хрещатику. Зв’язок з’єднав обідній зал з кухнею, щоб відвідувачі могли робити замовлення телефоном.
Від початку 20 ст. перші кроки робить вітчизняне літакобудування. Особливе значення для розвитку цієї галузі мав Київ. Саме тут злетіли перші в Україні літаки місцевого виробництва. Сьогодні Україна є однією з восьми авіабудівних держав світу. У 1910 р. Олександр Кудашев уперше в Україні пролетів кілька десятків метрів на літаку власної конструкції К-1 — першому вітчизняному літаку з бензиновим двигуном.

Найзнаменитішим київським конструктором був Ігор Сікорський. Уже через десять днів після Кудашева на літаку «БІС-2» 21-річний Ігор пролетів 250 метрів. У 1913 р. Сікорський створив найбільший на той час у світі літак «Ілля Муромець», переліт на якому за маршрутом «Петербург— Київ— Петербург» став справжньою сенсацією.
З 12.05 по 15.05.20 р.
5А, Д-13.05.20 р.-готуємось до перевірочної роботи 15.05.20 р.
5 Б, Г, Е-13.05.20 р.
Тема «Місто і село»
Завдання:
1.     Опрацювати параграф 25
2.     Розкажіть про життя в селі за планом:
   1) Як і коли виникали села? Що характерне для їхньої забудови?
   2) Хто проживав у селах?
   3) Якими були заняття їхніх мешканців?
   4) Яку їжу споживали селяни?
   5) Що визначало життя українських селян наприкінці 18 — у 19 ст.?
   6) Що характерне для розвитку сіл сьогодні?
Відправити роботу на електронну адресу вчителя: tatpeven@gmail.com
до 16.05.20р. Після вказаного терміну роботи не приймаються
Обов’язково виконувати усі завдання!
Обов’язково вказувати прізвище та клас учня!!! 

З 04.05 по 08.05.2020 р.
Підготовка до перевірочної роботи
5А, Б, Г, Д, Є-06.05.2020р.
06.05-5 Б.Є  (10.00 г.)
15.05-5 А,Д (11.00 г.)
20.05-5 Г (на 10.00 г.)
Повторити терміни: фреска, мозаїка, храм, фортеця, палац, мініатюра, експонат, історико-географічні назви, календар, історична карта, літочислення, лінія часу, культура, історико-етнографічні назви.
Запитання:
·        Коли і в якому літописі вперше згадується назва «Україна»?
·        Як називались перша рукописна і перша друкована книги?
Запитання по відео
·        «Фортеці, замки та палаци України»  
·        «Храми та ікони»
·        «Вулиці та площі України»    

 Зверніть увагу: Перевірочна робота триває 1 годину. Пароль клас отримує у визначений час. 

З 27.04 по 01.05.2020 р.
5А, Б, Г, Д, Є-29.04.2020р.

Тема. «Місто і село. Вулиці та площі України»
Завдання:
1.Виконати усі завдання у відео (письмово). Відповіді у попередньому відео.
2.Виписати визначення понять з відео.
3. Скласти 5 запитань і відповідей до відео про вулиці та площі. (може бути лише одне запитання про дату)
4. Скласти 5 запитань про парк Софіївку за бажанням.
5. Відправити роботу на електронну адресу вчителя: tatpeven@gmail.com до 30.04.20р. Після вказаного терміну роботи не приймаються
Обов’язково виконувати усі завдання!
Обов’язково вказувати прізвище та клас учня!!!


Додатковий матеріал;
Генуезька фортеця — фортеця в місті Судак (КримУкраїна), побудована генуезцями з 1371 по 1460 рік.
   Фортеця розташована на стародавньому кораловому рифі, що є конусоподібною горою (Киз-Кулле-Бурун, або Кріпосна), біля Судацької бухти Чорного моря. Площа фортеці майже 30 гектарів.
     Перші фортифікації Сугдеї побудували візантійці у VI - VII століттях. Окремі оборонні споруди ("Приморське укріплення" на березі бухти с. Уютне) були зведені задовго до приходу сюди Візантії ще в IV ст. н.е.[1]
    Згодом фортецею заволоділи хозари, у X-XII століттях — знову візантійці. В XIII столітті Сугдея стає центром венеціанської колонії, але поступово генуезці витіснили своїх суперників із Криму. В 1365 році вони захопили Солдайю (генуезька назва Судака), а потім і весь південний берег. Більшість будівель Судацької фортеці, що збереглись до наших днів, належать генуезькому періоду, тому її іменують «генуезькою».

У 1475 році на узбережжя біля фортеці висадились війська османського султана. Вони розуміли, що фортеця неприступна, тому вдались до підступу. За допомогою катапульт закидали через стіни фортеці трупи, замасковані під померлих від чуми. Ніхто не насмілювався їх прибирати, в місті почалася паніка. Консул з найманим військом утік морем, а мешканці фортеці вирішили здатися на милість завойовників і відкрили ворота. Того ж дня все населення міста-фортеці було вирізане. Після падіння фортеці Судак і частина Криму ввійшли до складу Оттоманської Порти і керувались османським намісником султана.
    Після приєднання Криму до Росії тут був розквартирований Кирилівський полк і за наказом Потьомкіна побудовані 2 казарми (7, 27), руїни яких збереглися. Перед однією залишилось 2 чавунні гармати, покинуті російськими військами як непотріб.
    Фортеця стояла століттями. Вона була непідвладна природним стихіям, оскільки камені будівель були скріплені спеціальним розчином, який мав еластичність, тому її стінам не були страшні землетруси. Зруйнували її люди, розтягнувши як будматеріал для своїх будівель.

    В 1960-х роках була спроба відновити первісний вигляд фортеці. Було пророблено багато роботи, проте вона не була закінчена. З часом одна зі стін, побудованих радянськими будівельниками, рухнула.



З 21.04 по 24.04.2020 р.
5А, Б, Г, Д, Є-22.04.2020р.
Тема. «Заняття та умови життя населення. Фортеці, замки та палаци України»
Завдання:
1.Відповісти на запитання у відео (письмово)
2.Виписати визначення понять з відео.
3.Записати перелік пам’яток, які демонструються у відео у таблицю.
Фортеці
Палаци



4.Скласти 5 запитань і відповідей до відео. (може бути лише одне запитання про дату)
5. Відправити роботу на електронну адресу вчителя: tatpeven@gmail.com
до 25.04.20р. Після вказаного терміну роботи не приймаються
Обов’язково виконувати всі завдання!

 Творче завдання  виконується у зошити (за бажанням)


 з 13.04 по 17.04 2020 р.


5А, Б, Г, Д, Є--15.04.2020р.        
          Тема «Книги і мініатюри»
Завдання:
1.Відповісти на запитання у відео (письмово)
2.Виписати визначення понять з відео.
3.Скласти 5 запитань і відповідей до відео.
4. Відправити роботу на електронну адресу вчителя: tatpeven@gmail.com  
до 17.04.20р. Після вказаного терміну роботи не приймаються


 з 06.04 по 10.04 2020 р.
5А, Б, Г, Д, Є-08.04.2020 р.

Тема: Праця і господарство: колись і сьогодні.
Завдання:
1.     Переглянути відео. Записати визначення понять з відео.
2.     Скласти 5 запитань по відео.

3.   Виконувати завдання у зошиті. На перевірку НЕ ВІДПРАВЛЯЄМО.




 з 30.03 по 05.04 2020 р. 
5А, Б, Г, Д, Є-01.04.2020 р.
1.Переглянути фотопроект «Вінниця. Темна ніч окупації». Знаходиться на головній сторінці блогу кафедри історії. 
2.Скласти запитання та відповіді.

3.Додаткове запитання для допитливих:
Перегляньте фотопроекти «Вінниця. Темна ніч окупації», які розміщені на блозі кафедри історії та на блозі Певень Т.В.. Які відмінності ви помітили?

Відправити результати на електронну пошту- tatpeven@gmail.com.
Перевіряю роботи 07.04 та 08.04.20р. Після закінчення терміну роботи не приймаються.
Обов’язково вказувати прізвище та клас.


Завдання на час карантину (12.03.- 24.04.20)

Вчитель Жук Олена Валентинівна
5-В клас

08.05.2020
Тема : За міськими брамами, або як упродовж історії змінилося життя в містах.
Словничок :
-  дитинець – найстаріша частина міста, розташована на узвишші, горі.
- «город» або «град» - фортеці, споруджені з дерева.
- місто – укріплене поселення-град, де жив багатий землевласник,а згодом поселялися ремісники.
- урбанізація – укрупнення  міст,через стрімке  збільшення міського населення.
- мегаполіс – місто-мільйонник
- мегаполіси України – Київ, Харків, Одеса, Дніпро.

Передумови появи міст:
- розвиток торгівлі і ремесла
- потреба у адміністративних центах певних територій
- переселення частини селян ближче до замків феодалів, тобто багатих землевласників

Перші міста утворювалися поблизу :
- перехресть доріг
- замків феодалів
- монастирів

Завдання
1. Опрацювати & 26, виписати конспект з блогу вчителя.
2. Самостійно скласти до тексту параграфа 6 запитань і дати на них розгорнуті відповіді, тобто такі, що повністю розкривають думку. Авторам найцікавіших запитань буде оцінка – 12 б. Роботу надіслати вчителю до 09.05.2020

24.04.2020
Тема : Садок вишневий коло хати, або що визначало впродовж історії заняття  мешканців українських сіл.

Жук Альона приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom.
Тема: Історія  Жук Олена Валентинівна
Время: 24 апр 2020 10:00 AM Киев
Подключиться к конференции Zoom

https://us04web.zoom.us/j/2665222871 

Идентификатор конференции: 266 522 2871

Завдання
1. Опрацювати 25
2. Виписати у зошити поняття та пояснити їх :
- натуральне господарство
- ринкове господарство
- епідемія

- селяни-кріпаки

17.04.2020
Практична робота
Тема : Характеристика історичної постаті на основі відео- та візуальних джерел.


Хід роботи.
1. Записати у зошит дату і тему роботи.
2. Переглянути відео і дати розгорнуту відповідь на запитання :
- Коли і де народилася Леся Українка?
- Ким були її батьки?
- Яку роль у вихованні Лесі відгравав батько?
- Чим любила займатися дівчинка?
- Як змінилося життя Лесі після трагедії , що сталася з нею в 1881 р.?
- Чого досягла Леся Українка у творчості?

3. Результати роботи надіслати вчителю до  19.00.  24.04.20 р.



10.04.2020

Тема : Сторіччя ідей, або хто заклав підвалини української історичної науки.


Завдання:
- опрацювати & 23 , записати план опрацювання  у зошит
- переглянути презентацію і виписати у зошити словничок
- дати письмову відповідь на запитання:
1. Про кого із історичних діячів ви дізналися?
2. Яку роль у розвитку історичної науки відіграв кожен з них?
3. Розповідь про кого вразила вас найбільше і чому?

- результати роботи надіслати вчителю до  19.00.  10.04.20 р.

03.04.2020
Тема : Щоб козацька слава повік не пропала, або як історики досліджують козацьку добу.

Завдання :
- опрацювати & 22 , записати план опрацювання  у зошит;
- скласти запитання по тексту, щоб відповідями на них було (записати у зошит) :
1. Самійло Величко
2. «Сказання про війну козацьку з поляками»
3. Відзнаки, які символізували козацьку владу
4. Богдан Хмельницький
5. На іконі Покрови Богородиці
6. В Національному художньому музеї України
7. Про Івана Мазепу
8. Швецького короля
9. Під Полтавою
10. В Києво-Могилянській академії
11. «Пересопницьке Євангеліє»

- результати роботи надіслати вчителю до  19.00. 


18.03.20


Тема : За літописними рядком, або як історики досліджують княжу добу.
Завдання : 
- опрацювати & 21
- записати у зошити тему і скласти план вивчення нового матеріалу.
- підготуватися до онлайн-квесту, який відбудеться у п`ятницю з 9:00 до 15:00




 Завдання на час карантину(30.01 - 15.02.20)

(5-В клас)

1. Опрацювати & 15  і виконати завдання :

- виписати в зошит поняття та основні дати, про які розповідається у параграфі ;
- Якби ви стали журналістом і мали написати про одну із подій Української революції, про що саме ви б написали? Чому ? Свої міркування запишіть у зошит. 

2. Опрацювати & 16  і виконати завдання :

- прочитайте оповідання "Червона мітла " ;

-  Уявіть себе дослідником, який у архіві знайшов щоденник дівчинки, що жила у часи голодомору. Про що ви могли б дізнатися з нього? Свої висновки запишіть у зошит.




Опорні конспекти

Вступ
Історія- наука про минуле людства. Історики-вчені, які досліджують минуле.
Історичні джерела-рештки минулого, за якими вивчають життя в попередні часи.
Види історичні джерел:
·        Речові (монети, знаряддя праці, посуд, одяг, …)
·        Писемні (листи, книги, щоденники, газети,…)
·        Усні (легенди, міфи, обрядові пісні,…)
Персоналії:
Геродот-«батько історії».
Українські історики: Микола Костомаров, Володимир Антонович, Михайло Грушевський «Історія України- Русі».
Олександра Єфименко- перша жінка доктор історії.
     Розділ 1 Відлік часу в історії
Тема Відлік часу в історії
Календар-спосіб розрахунку великих відрізків часу, який ґрунтується на рухові небесних тіл-Сонця і Місяця.
Історична хронологія-наука, що вивчає способи обчислення часу.
Літочислення-лічба років від певної події.
Історичний час-хронологічна послідовність людських діянь.
Епохи-періоди, на який поділяють історичний час.
Лінія часу-графічне позначення плину часу.
Тема Історико-культурні епохи.
Історико-культурна епоха-великий проміжок часу в історії людства, що спільними ознаками відрізняється від інших історичних періодів.
Культура-сукупність матеріальних та духовних цінностей людства.
Історико-культурні епохи:
·        Первісна доба (1 млн.-8 ст. до н.е.)
·        Античність (8 ст. до н.е.-5 ст. н.е.)
·        Середні віки (5-15 ст.)
·        Новий час (15-20 ст.)
·        Новітня історія (к. 20-21 ст.)
    Розділ 2 Де відбувається історія.
Тема Історія на карті
Історична карта-зменшене зображення земної поверхні на якій позначені події.
Легенда карти-умовні знаки та пояснення до карти.
Тема Україна на картах упродовж історії.
1187р.-перша письмова згадка назви «Україна» у «Київському літопису». Територія: Київщина, Переяславщина, Чернігівщина.
Історико-географічні назви- ті, які стосуються природних умов або положення на земній поверхні.
Етнографічні назви-ті, які стосуються культури й побуту народів світу, їх походження та розселення.
Державний кордон-лінія, що визначає межі території держави.
     Розділ 3 Джерела до вивчення історії.
Тема Коли речі починають говорити, або що таке археологія.
Археологія- наука, що вивчає минуле за речовими історичними джерелами.
Експонат-предмет, виставлений для огляду в музеї.
Експозиція-розміщення експонатів у певному порядку.
Нумізматика-наука, яка вивчає монети.
Сфрагістика-наука, яка вивчає печатки.
Курган-поховання заможного скіфа.
Тема Провідники в минуле, або писемні джерела історії.
Графіті-написи та малюнки на стінах.
Архів-установа для збереження писемних пам’яток.
Тема На крилах пісні, або усні джерела історії.
Фольклор-уснорозмовні твори.
Історичні думи-усні поетичні героїчні твори про важливі події та видатних діячів української історії, які супроводжувались грою на бандурі.
Кобзарі-співці що виконували думи, грали на бандурі, кобзі, лірі.
1556р.-Дмитро Вишневецький заснував першу Запорізьку Січ на острові Мала Хортиця.
      Розділ 4 Історія України в пам’ятках.
Тема Пам’ятники визначним діячам Київської Русі Галицько-Волинської держави.
Персоналії:
·        Княгиня Ольга
·        Князь Володимир Святославич (988р.-запровадження християнства, як державної релігії)
·        Ярослав Мудрий (1037р.-побудова Софійського собору на честь розгрому печенігів)
·        Князь Данила Галицький (1253р.-коронація у місті Дорогочин)
Фреска- малюнок по вогкій штукатурці водяними фарбами.
Мозаїка-картина з припасованих шматочків скла та каменю.
Тема Українське козацтво в народній пам’яті.
Козак-«вільна озброєна людина.»
1489р.-перша письмова згадка про козаків.
Рада-зібрання козаків на Січі, де вирішувались найважливіші питання.
Республіка-держава з виборними органами влади.
Козацька старшина: кошової отаман, суддя, писар, обозний, два осавули-військові ад’ютанти.
1648-1857рр.-Національно-визвольна війна українського народу проти Речі Посполитої під керівництвом Богдана Хмельницького.
Військо Запорізьке або Гетьманщина-українська козацька держава (утворилась у 1649р.-за Зборівським мирним договором)
Пам’ятник Богдану Хмельницькому у Києві. Автор М. Микешин. (1888р.)
Тема Буремні роки, або Українська революція 1917-1921 рр.
Партія-група людей, яких об’єднує спільна мета в боротьбі за владу.
Революція- це корінної перелом у житті людей, якій супроводжується зміною влади.
Березень 1917р.- утворена Центральна рада на чолі з Михайлом Грушевським.
Листопад 1917р.-проголошення Української народної республіки, як автономії у складі Росії (УНР)
Січень 1918р.- проголошення незалежності УНР
Квітень- грудень 1918 рр.- Гетьманат Павла Скоропадського
22 січня 1919р.-Акт злуки УНР та ЗУНР, День Соборності України.
Тема Жнива скорботи, або Голодомор як геноцид українського народу.
Грудень 1919 р.-проголошення Української Соціалістичної Радянської республіки (УСРР). Столиця Харків.
1922 р.-УСРР увійшла до складу Союзу Радянських Соціалістичних республік (СРСР).
Репре́сії — каральні заходипокарання арешти, розстріли і переселення великих мас людей.вжиті державними органами.
Колго́сп (від скорочення — колективне господарство)—форма сільськогосподарського підприємства на території колишнього СРСР.
Курку́ль ( рос. кулак) — зневажлива назва заможного селянина.
Розкуркулювання- репресії проти заможних селян.
«Чорна дошка»-занесення до списку колгоспів, які не виконали план хлібозаготівлі, вивезення продовольства, заборона постачання продуктів, блокування їх військами, недопущення виїзду населення за межі цих територій.
Голодомо́р 1932—1933 років — акт геноциду українського народу, організований урядом СРСР роках шляхом створення штучного масового голоду.
Геноци́д (від грец. γένος — рiд, плем'я та лат. caedo — вбиваю) — цілеспрямовані дії з метою знищення окремих груп населення за національними, етнічними, расовими або релігійними мотивами.
Тема Маки пам’яті, або Україна у другій світовій війні.
1 вересня 1939 р.-початок Другої світової війни.
22 червня 1941 р.-німецько-радянська війна.
«Новий порядок»— політичний режим, який нацистська Німеччина встановлювала на окупованих територіях.
Окупація- тимчасове загарбання однією державою території іншої держави.
14 жовтня 1942 р.- створення Української повстанської армії.
8 травня 1945 р.-День пам’яті та примирення.
9 травня 1945 р.-День перемоги над нацизмом у Другій світовій війні.
Бабин Яр— урочище на північно-західній околиці Києва, де відбувались масові розстріли, переважно євреїв, у 1941—1943 роках, здійснені німецьким окупаційним командуванням.
Тема Під високочолим небом, або Україна незалежна.
26 квітня 1986 р.- Аварія на Чорнобильський атомній електростанції.
24 серпня 1991 р.- проголошення незалежності України.
1 грудня 1991р.-всенародний референдум на підтвердження проголошення незалежності України.
1 грудня 1991р.-обрання першого президента України-Леоніда Кравчука.
Рефере́ндум-прийняття народом (виборцями) рішення з конституційних або законодавчих питань.
28 червня 1996 р.-ухвалення Конституції України.
Вересень 1996р.-запровадження власної грошової одиниці-гривні.
Революція Гідності-(Євромайдан) —суспільні зміни в Україні з 21 листопада 2013 до лютого 2014 року, викликані спротивом проти відходу політичного керівництва країни від курсу на Європейську інтеграцію.
«Небе́сна Со́тня» —назва загиблих протестувальників під час акції Євромайдану (Революції Гідності).
Червень 2017 р.-встановлення між Україною та Євросоюзом безвізового режиму.
      Розділ 5 Дослідники історії.
Тема За літописними рядками, або як історики досліджують княжу добу.
1113 р.- Нестор-літописець написав «Повість минулих літ».
1187 р.-«Слово о полку Ігоревім», автор невідомий.
Тема Щоб козацька слава повік не пропала, або як історики досліджують козацьку добу.
Клейноди-символи козацької влади (гетьман-булава, полковник-пірнач, суддя-печатка, писар-каламар (чорнильниця).
Історичні особи (постаті)-люди, діяльність яких вплинула на історичні події.
Самійло Величко-автор козацького Літопису про події 1648-1700 рр., першого систематичного викладу історії української козацької держави, при написанні якого використано значну кількість українських, польських, та німецьких джерел. він користувався різними джерелами: народними переказами, іншими козацькими літописами, творами іноземних істориків, архівними документами.  Літопис Величка написаний українською літературною мовою XVIII століття з елементами народної мови.
Іван Мазепа-гетьман (1687-1709 рр). Сприяв економічному та культурному розвитку Лівобережжя. Намагався відновити козацьку державу Військо Запорозьке. У 1708 році підписав договір зі Швецією проти Росії. Після поразки шведсько-українських військ під Полтавою вимушений був переселитись до Молдовського князівства.
Тема Сторіччя ідей, або хто заклав підвалини української історичної науки.
Михайло Грушевський- український історик, голова Центральної Ради Української Народної Республіки (1917–1918, завідувач кафедри історії Львівського університету (1894–1914), автор понад 2000 наукових праць, у тому числі 10-томної «Історії України-Русі».
Володимир Антонович- український історик, археолог, етнограф, професор Київського університету, організатор Київської Громади, член Київського товариства старожитностей і мистецтв.
Тема І словом і пензлем, або чим відрізняється наукове й мистецьке осмислення минулого.
Леся Українка- (справжнє ім'я Лари́са Петрі́вна Ко́сач-Кві́тка) — українська письменниця, перекладачка. Писала в жанрах поезії, драми, прози, публіцистики. Також  збирала фольклор (220 народних мелодій записано з її голосу).
       Розділ 6 Усе має минуле
Тема Садок вишневий коло хати, або що визначало впродовж історії заняття мешканців українських сіл.
Натуральне господарство-це господарство у якому виробляють майже усе необхідне для життя.
Ринкове (товарне) господарство-це господарство у якому виробляють продукцію на продаж (товар).
Епідемія-масове поширення інфекційної хвороби.
Кріпацтво— правова система, яка встановлювала залежність селянина від феодала.  Прикріплення селянина до землі, право феодала на працю та майно селянина.
Тема За міськими брамами, або як упродовж історії змінилося життя в містах.
Дитинець-укріплена найстаріша частина міста. Будувались князівські та боярські двори, церкви.
Поділ-район міста, де проживали ремісники та торговці.
Урбанізація-заснування міст, збільшення чисельності міського населення.
Тема Усе має минуле, або як винаходи змінюють буденне життя.
1865р.-перша залізниця «Одесса-Балта».
1892р.-перший електричний трамвай у Києві.
1891р.-перший автомобіль в Одесі.
1960 р.-перший український автомобіль «Запорожець».
1882 р.-перший телефонний зв’язок в Києві
1910 р.-перший вітчизняний літак, авіаконструктор-О. Кудашев.
1913 р.-найбільший у світ літак «Ілля Муромець», авіаконструктор –Ігор Сікорський.
1951 р.-перша електронно-обчислювана машина (комп’ютер). Керівник С. Лебедєв.
1951 р.-українське телебачення.
Тема Світло науки та знання, або якою впродовж історії була освіта і як наукові знання впливали на буденність.
Братства-об’єднання міщан при православних церквах для захисту православ’я , української мови та культури.
1586 р.-відкриття братської школи у Львові.
1615 р.- відкриття братської школи у Києві.
1632 р.-Києво-Могилянський колегіум. Заснував митрополит Петро Могила.
1661 р.-Львівський університет.
1805 р.-Харківський університет. Засновник –Василь Каразін.
1834 р.-Київський університет. Перший ректор-Михайло Максимович.
1894 р.-фізкультурно-спортивне товариство «Сокіл» у Львові. Засновник- Боберський («батько українського спорту»).
1900 р.- фізкультурно-спортивне товариство «Січ» на Галичині.









Немає коментарів:

Дописати коментар