Всесвітня історія 5 клас

06.10.2020  ( Вч. Полотняна Н.С.) 
Тема: Історія України на шкалі часу.
За первісної доби наші пращури освоювали простори континенту. На українських землях перші люди з’явилися близько 1 млн. років тому. Найдавніші залишки їхнього перебування на території України виявлено на Закарпатті, поблизу селища Королеве. Люди займалися збиральництвом та полюванням, вміли виготовляти знаряддя праці з каменю. Тому цей період в історії людства назвали кам’яним віком ( він був найдовшим в історії людства). Вже згодом люди стали займатися землеробством, скотарством, будувати постійні житла, винайшли керамічний посуд. Близько 6 тисяч років тому люди навчилися виготовляти знаряддя праці з металу.
В IV-III тис. до н.е. на території України проживали племена трипільців, які вміли виготовляти знаряддя праці з металів. Вони займалися, головним чином, землеробством і скотарством. Унікальною є трипільська кераміка. Її виготовляли вручну, без гончарного круга, й оздоблювали, як правило, геометричним орнаментом.
Античність (ІІІ тис. до н. е. - V ст. н. е.) До епохи Античності належить культура стародавніх греків і римлян. Греки створили досконалу систему освіти. Вони звертали увагу на гармонію фізичного розвитку та внутрішнього світу людини. На теренах сучасної України, у Північному Причорномор’ї, стародавні греки заснували міста. У Криму найбільшими серед них були Херсонес і Пантікапей, у гирлі річки Південний Буг розташувалась Ольвія, а в гирлі Дністра — Тіра. У Північному Причорномор’ї жили племена скіфів, які мали тісні відносини з греками. В Україні досі збереглися скіфські кургани - поховання знатних скіфів. Під час розкопок знайшли предмети побуту скіфів, зброю, чудові прикраси. На мистецтво скіфів великий вплив справила грецька антична культура.
 Середні віки (середина V ст. - кінець ХV ст.)
В епоху Середньовіччя наукраїнських теренах протягом IX–XIII ст. існувала Київська держава (княжа Русь-Україна) із центром у м. Київ. До наших днів багато стародавніх міст України прикрашають величні споруди - пам’ятки архітектури давньоруських часів. Спадкоємицею Русі-України стала Галицько-Волинська держава (її ще називають Королівство Руське). В українському народі живе пам’ять про короля цієї держави Данила Галицького.
Новий час триває з кінця XV ст. до сьогодення.
Для українського народу Новий час - це час боротьби за відродження своєї державності. У результаті ослаблення Русі-України сусідні держави поглинули наші землі. Першими на боротьбу за волю стали козаки. Українське лицарство гуртувалось на Запорозькій Січі. До наших днів збереглася пам’ять про видатних козацьких гетьманів Петра Конашевича-Сагайдачного, Богдана Хмельницького, Івана Сірка, Івана Мазепу.
       Боротьба за волю загострилася в часи Української революції 1917–1921 рр. На жаль, тоді в жорстокому протистоянні з іноземними поневолювачами українцям не вдалося відстояти свою державу. Та мріяти про власну державу вони не припинили.
  У 1991 р. здійснилася мрія багатьох поколінь українців - було проголошено незалежність України. Наш народ відстоював цінності свободи під час Революції гідності 2013 - 2014 рр. Після неї вороги окупували Крим, розпочали війну на Сході України. Сьогодні бійці на фронті та волонтери, люди різних професій, націй і релігій відстоюють свободу і незалежність нашої держави.
      Отже, епоха Нового часу -  це епоха творення нової України, вільної та незалежної європейської держави.
Завдання
1.     Опрацювати пар.3 (пункт.3)
2.     Усно дайте відповідь на питання №3 ( с.26).

 




5Є   01.10.2020
 ( Вч. Полотняна Н.С.) 
Урок повторення та узагальнення
Завдання
І Повторити пар. 1- 4.
ІІ Виконати  завдання:
1.Дайте визначення понять: історія, хронологія, дата, ера, літопис, літочислення, історико-культурна епоха, хронологічна послідовність. (усно).
2.Визначте століття: 72 р., 456 р., 678 р., 1378 р., 1876 р., 2345 р., 400 р. (письмово)
3.Розташуйте на лінії часу наступні дати: 5 р., 24 р. до н.е. 87 р., 988 р., 345 р. до н.е. 501 р. до н.е., 1945 р., 5 р. до н.е., 25 р. до н.е. (письмово).
4. Розв’яжіть хронологічні задачі ( письмово):
А) Відома Марафонська битва відбулася в 490 р. до н.е. Скільки років пройшло з того часу?
Б) Від початку Троянської війни минуло 3214 років. В якому році розпочалася Троянська війна?
В) Хрещення Русі відбулося в 988 році. Скільки століть минуло з того часу?


5Д 23.09.2020,
 5Б, В, Г, Д, Є 24.09.2020 
(Вч. Полотняна Н.С.)
Тема: Практичне заняття. Лічба років в історії.
Памятка «Як розв'язувати хронологічні задачі».
1. Накресліть «лінію часу – пряму лінію, поділіть її рисочками на рівні відрізки, що означає певну кількість років.
2. На початку лінії поставте більшу та чіткішу риску – початок відліку, а наприкінці стрілочку, що символізує рух часу.
3. Для орієнтації в часі поставте рік , у якому живемо.
4. Якщо для розв'язання хронологічної задачі вам не потрібно позначати однакові проміжки часу (століття або тисячоліття), то перервіть лінію пунктиром.
5. На лінії часу запишіть умови завдання.
6. Поряд з лінією виконайте обчислення й запишіть стислу відповідь до завдання.
Завдання
1.Пар. 4. ( опрацювати).
2. Розв’яжіть хронологічні задачі 1-6 на с.30-31( письмово в зошиті).
3. Складіть самостійно одну хронологічну задачі ( запишіть у зошит).

                                                  5 А  22.09 - 23.09.2020 
 (Вч. Полотняна Н.С.)
Тема: Робота зі шкалою часу. Основні поняття:
1.Хронологія – це наука, що вивчає способи обчислення часу.
2. Дата – це точний час певної події.
3. Хронологічна послідовність – це послідовність подій за роками.
4. Ера – це початковий момент система літочислення, а також сама ця система.
5. Період – великий проміжок часу, що має свої особливості.
6. Літочислення – це відлік історичного часу від певного історичного моменту.
7.  Століття – це кожні сто років.
8. Тисячоліття – це тисяча років.
Завдання
1.Пар.2 ( ще раз опрацюйте). Повторіть ще раз відомі вам поняття. Вивчіть їх значення.
2.Згадайте римські цифри та запишіть за їх допомогою дату свого народження ( число і місяць).
3. Побудуй лінію часу свого життя, позначивши на ній такі дати: 988 р., 5 р. до н.е., 480 р., до н.е., 1253 р., 44 р. до н.е., 1648 р., 753 р. до н.е., 479 р. до н.е., 989 р., 2020. Визнач у цих дат століття та тисячоліття.
4.Запиши у хронологічній послідовності 4 важливі дати та події  своєї родини, використовуючи таблицю.

Дата

Подія

 

 

 

16.09.2020 5Д

17.09.2020 5Б,В,Г,Є (Вчитель Полотняна Н.С.)

Тема уроку: Історико-культурні епохи, або від миті до вічності.

   Для розуміння минулого його дослідникові спочатку слід відновити часову послідовність подій, пов’язати та порівняти здобуті відомості. Для цього їх треба групувати, умовно ділячи історичний час на частини. Групування подій у часі за якоюсь ознакою (критерієм) називають історичною періодизацією. Виділені часові проміжки - періоди або епохи - пов’язані між собою, адже процес змін триває постійно. Водночас кожен із них відрізняється від іншого, бо відображає стан суспільства, його культури у визначених часових межах.

     Одним з найпростіших та найбільш поширених способів періодизації історії людини є її поділ на чотири культурні епохи: Первісність, Античність, Середньовіччя та Новий час.

    Первісність - це період від виникнення роду «людина» до часів, коли з’являються перші міста, держави та писемність. Первісні часи деколи називають доісторичними, щоб вказати на відсутність записів про це минуле - прямих свідчень людей про своє життя. В історії України первісність припадає на період тривалістю близько 1 млн років, аж до VII ст.

     Античність - період існування давніх цивілізацій, зокрема цивілізації еллінів і римлян. Цивілізованими прийнято називати суспільства, у яких існують міста та держави, а люди описують на письмі свої погляди на суспільство і природу. Саме в умовах цивілізації виникли такі важливі явища культури, як наука та мистецтва: література, театр, архітектура, живопис, музика, а також уявлення про демократію та права людини. На теренах України в античну епоху існувала низка грецьких міст-держав: Херсонес, Ольвія, Тіра та інші, а також держава кочовиків-сколотів, яку греки називали Скіфією. Античні цивілізації розвивалися приблизно від початку III тисячоліття до н. е. до середини І тисячоліття нашої ери. Руйнівниками останньої, давньоримської, були германці та слов’яни, потомки яких сьогодні заселяють Європу.

       Середні віки - це період в історії сучасної європейської цивілізації, що сформувалась на руїнах Античності. У XV-XVI століттях, коли культура греків і римлян у Європі «відродилась» із забуття, її прихильники та дослідники вирішили назвати так тисячоліття між Античністю та новою епохою. Середньовіччя вони вважали «темними віками», коли наука, освіта, мистецтва, перебуваючи під сильним впливом Церкви, занепали. Натомість у XIX ст. про цей період почали говорити схвально, відзначаючи релігійність та моральність тодішнього населення Європи, насамперед її рицарства. Зараз учені уникають крайнощів. Вони визнають, що, порівняно з Античністю, культура Європи у Середні віки стала біднішою. Водночас у цей період зародилися англійська, французька, німецька та інші сучасні культури. Цивілізованими стали також слов’янські народи. Саме на Середні віки припадає існування двох могутніх українських держав - княжої Русі» «стольним градом» якої був Київ (ІХ-ХІІІ ст.), та Королівства Руського (XIII-   XIV ст.).

    Новий час розпочинається у XVI ст. завдяки «Відродженню» - творчому використанню наукових та мистецьких здобутків Античності. Під впливом цих здобутків культури європейських народів, зокрема й українська культура, бурхливо розвиваються. Упродовж цього періоду, який, на думку істориків, триває досі, виникає сучасний європейський світ.

    В історії України Новий час - це період козацтва, яке відродило українську державу - Військо Запорозьке (середина XVII-XVIII ст.). Це - доба боротьби за відновлення державної незалежності і єдності українського народу (кінець XVIII - кінець XX ст.). Найбільшим здобутком цієї доби стало проголошення Української Народної Республіки (1917-1921). Новий час - це також час існування сучасної України (починаючи з 1991 р.)

Завдання
1.Пар. 3. ( опрацювати).
2. Виписати в зошит назви історико-культурних епох та їх хронологічні межі.
3. Усно дайте відповіді на запитання 1-3 ( с.26). 




5А ( Вчитель Полотняна Н.С.)
15.09 - 16.09.2020
Тема:Календарний та історичний час.
 Під час вивчення історії важливу роль відіграє наука хронологія.
Хронологія  - наука, що вивчає способи обчислення часу.
Кожна з історичних подій має свою дату – рік, місяць, число.
Дата - це точний час певної події. Щоб краще розуміти минуле люди запам’ятовували або  записували події в хронологічній послідовності -  послідовність подій за роками.  Наприклад, коли розпочалася якась подія і коли вона закінчилася, що відбувалося напередодні цієї події і що по завершенню.
Початковий момент системи літочислення, а також сама ця система - це ера - наприклад, християнська або нова ера (наша ера).
Періодом називають також великий проміжок часу, що має свої особливості, а сам відлік історичного часу від певного історичного моменту - літочисленням. У різних народів були різні системи літочислення. Наша ера бере свій початок від дати народження Ісуса Христа. Отже, зараз 2018 рік від Різдва Христового, 2018 років нашої ери. Час до народження Ісуса Христа – це період до нашої ери . Час від першого року до теперішніх днів називають нашою ерою. Кожні сто років називають століттям, або віком. Тисяча років - це тисячоліття.
Щоб уявити плин часу, намалюймо пряму лінію. На ній позначатимемо один за одним різні роки. Праворуч розташуємо рік, у якому ми живемо, ліворуч - попередні роки або століття.
100 років – це століття ( перше), 101 рік – це вже друге століття, яке триватиме до 200 року. 201 рік – третє століття і так далі.
Перегляньте приклад у таблиці.

 

IX ст.

 

X ст.

 

XI ст.

 

XV ст.

 

XX ст.

 

XXI ст

801-900 pp.

901 - 1000 pp.

1001 - 1100 pp.

1401 - 1500 pp.

1901 - 2000 pp.

2001- 2100 pp.



Завдання
1.Пар.2 (опрацювати), виписати тлумачення термінів: хронологія, дата, хронологічна послідовність, ера, період, літочислення.  
2.Виконайтеу зошиті Співвіднесіть рік і століття:
1) 5 рік — … століття;
2) 1799 рік — … століття;
3) 1314 рік — … століття;
4) 44 рік — … століття;
5) 700 рік — … століття;
6) 789 рік — … століття;
7) 1501 рік — … століття;
8) 1900 рік — … століття.
3. Виконайте у зошиті.  Співвіднесіть рік та століття, з’єднавши їх стрілками.

5 ст. до н. е.

240 р.

3 ст.

78 р. до н. е.

19 ст.

645 р.

21 ст.

1582 р.

16 ст.

1861 р.

1 ст. до н. е.

435 р. до н. е.


Жук Олена Валентинівна

Повторення за курс 5-го класу
Поняття

Історія- наука про минуле людства.

Археологія- наука, що вивчає минуле за речовими історичним

Нумізматика-наука, яка вивчає монети.и джерелами.

Архів-установа для збереження писемних пам’яток.

Хронологія – розташування подій за часом, коли вони відбулися.

Літопис – історичне джерело, якому події записувалися по роках (літах)

Епохи-періоди, на який поділяють історичний час.

Культура-сукупність матеріальних та духовних цінностей людства( Первісна доба,   Античність ,    Середні віки,    Новий час ,  Новітня історія)

Фреска- малюнок по вогкій штукатурці водяними фарбами.

Мозаїка-картина з припасованих шматочків скла та каменю

Історичні джерела-рештки минулого, за якими вивчають життя в попередні часи.

Види історичні джерел:

Речові (знаряддя праці, посуд, одяг, гроші, залишки жител)

Писемні (документи, книги, щоденники, газети)

Усні (легенди, міфи, перекази)

Етнографічні (мова, одяг)

Легенда карти-умовні знаки та пояснення до карти:

Літочислення-лічба років від певної події.

Лінія часу

 

Цифри                                               Зразок відліку століть

арабські

римські

1

І

2

ІІ

3

ІІІ

4

IV

5

V

6

VI

7

VII

8

VIII

9

IX

10

X

11

XI

12

XII

13

XIII

14

XIV

15

XV

16

XVI

17

XVII

18

XVIII

19

XIX

20

XX

21

XXI

І ст

0-99 рр

ІІ ст

100-199 рр

ІІІ ст

200-299 рр

Х ст

900-999 рр

ХIV ст

1300-1399 рр

ХХ ст

1900-1999 рр

ХХІ ст

2000-2099 рр

        











 
















Хронологічні задачі

Як розв’язувати хронологічні задачі?

На уроках історії в 5 класі ви навчитеся розв’язувати хронологічні задачі — так називають завдання, які передбачають лічбу років. Щоб правильно виконувати такі завдання, дотримуйтеся певної послідовності, а саме:

1. Накресліть лінію часу — пряму лінію, переділену рисочками на рівні відрізки, що позначають певну кількість років.

2. На початку лінії поставте більшу та чіткішу риску — початок відліку, а наприкінці — стрілочку, що символізує рух часу.

3. Для орієнтації в часі поставте рік, у якому живемо.

4. Якщо для розв’язку хронологічної задачі вам не потрібно позначати однакові проміжки часу (століття або тисячоліття), то перервіть лінію пунктиром.

5. На лінії часу запишіть умову завдання.

6. Поряд з лінією виконайте обчислення та запишіть стислу відповідь до завдання.

 Для прикладу виконайте таке завдання: позначте на лінії часу рік свого народження та рік, коли пішли до школи. Обчисліть, скільки буде вам років, коли закінчите школу. (Позначте той рік на лінії часу).

Задачі на встановлення віддаленості події від сьогодення. (Скільки років тому відбулася подія, якщо відома її дата?)

Обчисліть, скільки минуло років від упровадження християнства як державної релігії 988 р. до сьогодення.

Задачі на встановлення віддаленості однієї події від іншої. (Скільки минуло років від однієї події до іншої? або На скільки років одна подія відбулася раніше за іншу?) 

Обчисліть, скільки минуло років від початку володарювання княгині Ольги (945 р.) до її подорожі до візантійської столиці в 957 р.?

Задачі на встановлення дати події за її віддаленістю від сьогодення. (У якому році відбулася подія, якщо відомо, що від неї минуло ... років?)

У 1989 р. урочисто святкувалося 500-річчя виникнення українського козацтва. Якого року сягає перша згадка про козаків у писемних джерелах?

Задачі на встановлення дати події за її віддаленістю від іншої події. (У якому році відбулася подія, якщо відомо, що це сталося після вказаної події за певну кількість років?)

Успенський собор Києво-Печерської лаври було збудовано на 27-й рік від заснування монастиря в 1051 р. Обчисліть, коли його було збудовано.

Розв’яжіть хронологічні задачі, накресливши до кожної лінію часу та позначивши на ній потрібні дати.

1. У 1996 р. розпочато друкування української грошової одиниці — гривні. Скільки минуло років відтоді?

2. У 15 рік 12 ст. за часів князювання Володимира Мономаха в Києві було збудовано перший дерев’яний міст через Дніпро. Скільки років тому відбулася ця подія?

3. У березні 2014 р. святкували 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка. Обчисліть, у якому році він народився.

4. Гетьманування останнього українського гетьмана Кирила Розумовського розпочалося 1750 р., а закінчилося 1764 р. Скільки років Розумовський тримав гетьманську булаву?

5. Перший том «Історії України-Руси» Михайла Грушевського вийшов друком у 1898 р. — на четвертий рік роботи вченого у Львівському університеті. Коли М. Грушевський очолив кафедру історії України — першу в нашій історії?

6. Першу датовану рукописну книгу Київської Русі Остромирове євангеліє написано 1057 р., а першу друковану книгу Апостол видано 1574 р. Скільки минуло років між обома подіями? Скільки років найдавнішій рукописній книзі?

1 коментар: